Czy wszystkie nowe auta są takie same?

Niektórzy lubią mówić, z niemałą dozą melancholii i tęsknoty do czasów aut bez wspomagania, że dzisiejsza motoryzacja jest nudna bo wszystkie nowe samochody „są takie same”.

Takie twierdzenie, być może zawiera w sobie małe ziarnko prawdy. Przykładowo – jeśli twój egzamin na prawo jazdy odbywał się na Skodzie Fabii a po uzyskaniu uprawnień sprawisz sobie wymarzone Audi R8 z V10 pod maską, możesz się spodziewać m.in. takiego samego działania dźwigienek kierunkowskazów, czcionek, kontrolek, symboli, etc. Świetna sprawa która pozwala przesiąść się z wozu za 40 tysięcy złotych na supersamochód za ponad pół miliona i, przynajmniej dopóki nie ruszymy z miejsca, poczuć, że wszystkie VAG-i to jedna rodzina.
Zresztą, to nie dotyczy tylko VAG-a. Podobnych rzeczy możemy się spodziewać przy przesiadce z Toyoty do Lexusa lub z Nissana do Infiniti. I koniec końców – jest to zrozumiałe.
Jeżeli mówimy o stylistyce i wyglądzie… Z mojego punktu widzenia to zupełnie inna historia. Przedstawię tu 5 dowodów na to, że żyjemy w ciekawych dla motoryzacji czasach.

[wp_ad_camp_2]

 

  1. Klasa Crossoverów w której koegzystują samochody takie jak Citroën C4 Cactus, Fiat 500X i Jeep Renegade (technicznie niemal takie same ale wizualnie kompletnie od siebie różne), Skoda Yeti i wiele innych, stylistycznie w dużym stopniu odmiennych aut.
    Przez ostatnie lata przybyło tyle modeli o zupełnie różnej filozofii, marketingu i wreszcie wyglądzie, że o zaspokojenie gustu jest dziś, szczególnie w tej klasie, bardzo łatwo.cactus


  2. Producenci samochodów kładą coraz większy nacisk na elementy mające wytworzyć tożsamość marki
    A zarazem czynią samochody łatwiejszymi do odróżnienia, przynajmniej jeśli mówimy o poszczególnych markach. Kiedyś niewiele ponad „nerki” BMW czy trójkątny grill Alfy a dziś cała masa stylistycznych zabiegów czy charakterystycznych atrap mających za zadanie wyróżnienie przynależności samochodu do oferty modelowej konkretnego producenta. A to wszystko wsród aut popularnych.audifront


  3. Wzory lamp, LEDowych świateł a nawet klamki – prawdziwe pole do popisu dla designerów.
    Kiedyś reflektor był reflektorem i miał oświetlać drogę. Klamka (co prawda z wyjątkami, lecz na ogół) miała otwierać drzwi, a o tworzeniu specjalnie ukształtowanych pól świetlnych na tylnych lampach nikt nie słyszał.
    Postęp otworzył drogę którą skrzętnie wykorzystują designerzy przy tworzeniu detali i drobiazgów. A te od zawsze były wspaniałe dla prawdziwych fanów motoryzacji.
    Dzięki temu, że dziś do projektowania wnętrza lampy zatrudnia się osobny zespół designerów, niemal każdy, nawet popularny model otrzymuje pewną dozę niepowtarzalności i odróżnia się od konkurencji.7-series-sedan-glance-design-fw-05


  4.  Wnętrza. Projekty tej części samochodu to kolejny przykład na to, że różnice się pogłębiają a nie, jak twierdzą niektórzy, zacierają.
    Przykład? Japońskie samochody.
    Spójrzcie, jak w latach 80 i 90 wyglądały wnętrza dwóch konkurujących ze sobą japońskich samochodówwnetrza1985
    A tak prezentują się 30 lat późniejwnetrza2015
    Te same czcionki, suwakowe regulacje nawiewu i morze czarnego plastiku. Było minęło, nawet pomimo faktu, że japońskie samochody do dziś potrafią przypomnieć o swoim pochodzeniu poprzez smaczki w rodzaju przycisków do resetowania przebiegu umieszczonych w nietypowych miejscach.


  5. Międzykontynentalne różnice czyli kei-cary, indyjskie sedany i amerykańskie pick upy.
    Klas samochodów przybywa. Powoli przybywa też projektów dedykowanych dla konkretnych rynków a więc można powiedzieć, że rodzajów samochodów nigdy nie było tak dużo jak dziś. Wystarczy ruszyć się z Europy by zobaczyć jak bardzo różni się motoryzacja np. japońska od tej jaką znamy.
    W Indiach (lub bliżej nas w Turcji) rynek praktycznie nieznanych w Europie miejskich sedanów jest bardzo duży. Wiedzieliście, że Fiesta jest oferowana jako sedan? A Yaris?Toyota-Pixis-Mega-0

 

Źródła:
BMW
Citroën
http://www.imcdb.org/vehicle_85103-Honda-Civic-CRX-AF5-1984.html
http://www.classiccarstodayonline.com/2012/06/07/1984-87-toyota-corolla-sport-coupe-a-last-rear-wheel-driveeconomy-car-classic/toyota-1987-corolla-gt-s-interior/
http://www.carscoops.com/2015/07/this-is-not-toy-its-toyotas-new-pixis.html
Opublikowany w Blog

Dodaj komentarz