Najciekawsze bajery z seryjnych aut

rrcover_small

I nie tylko bajery, ale też rozwiązania, które ułatwiają życie, likwidują konkretne problemy, lub „jedynie” symbolizują prestiż.

 

Wybrałem kilka fajnych, i nie wszystkim znanych rozwiązań, które obok techniki pod maską, dobitnie świadczą o tym jak piękna jest motoryzacja. Pokazują, że auta stały się wyrafinowane, dopracowane w szczegółach i mądrzejsze. Historycznie ujmując – od maszyn pomagających przemieszczać się między punktami A i B, do dzieł sztuki użytkowej na kołach.

Na liście znalazły się rzeczy niemal legendarne. Są też naprawdę drobne, ale do bólu pragmatyczne i przydatne. O kilku na pewno zapomniałem, ale będzie jeszcze czas na uzupełnianie listy.

Oto lista najlepszych rozwiązań stosowanych w seryjnych autach, wyłączając to co dzieje się pod maską (no prawie, patrz punkt 9).

1. Odprowadzanie wody z przedniej szyby na dach

mercedes-benz_w126

Mercedes, tworząc model W126, wpadł na świetny pomysł, jak sprawić, by woda zgarnięta przez wycieraczki z przedniej szyby, nie leciała, pod wpływem pędu powietrza, wprost na lusterka i szyby boczne. 
W S klasie z przełomu lat 70 i 80 szyba przednia osadzona była tak, by po bokach znajdowały się rowki, kierujące całą wodę na dach. Z perspektywy czasu można mówić, że to żaden prestiż, po prostu fajny „ficzer” i tak dalej. W 2016 roku – oczywiście, ale gdy w Stuttgarcie głowili się jak rozwiązać problem deszczówki zasłaniającej widok pasażerom, w Warszawie montowali pierwsze Polonezy.


2. Wycieraczki autostradowe

BMW_735i_1987_grey_vr_TCE

 

Zostając przy niemieckiej motoryzacji, latach 80 i szybie przedniej – jeszcze jedno ciekawe rozwiązanie.
BMW zastosowało po raz pierwszy w modelu E32 zmienną siłę docisku wycieraczek do przedniej szyby – przy autostradowych prędkościach, pióra przylegają do niej z większą siłą aby ścierać wodę równie efektywnie co na postoju. System został przez BMW nawet nazwany, całkiem wdzięczną nazwą „Anpressdruckversteller”. Lub po prostu ADV.

[wp_ad_camp_2]


3. Nissan i sposób na łatwe pompowanie kół

nissan

Nie znoszę tego robić. Pompowanie kół na stacjach, w pojedynkę, często okupione jest sprawdzaniem wymaganego ciśnienia, później poprawnym podłączeniem węża tak, by powietrze nie uciekało, a na końcu z wycieczkami do kompresora by pompować aż do wymaganego ciśnienia.
I nawet mimo, że nie robi się tego często, pomysł Nissana jest świetny – auto da znać w której oponie brakuje powietrza, podczas dopompowywania zamiga awaryjnymi, gdy poczuje świeże powietrze w kołach, a na końcu, po osiągnięciu poprawnego ciśnienia, krótko zatrąbi.
Przydatne szczególnie dla osób, które dziwnym trafem, jeżdżą samochodem a „bar” i „psi” to dla nich rzeczownik i przymiotnik a nie jednostki ciśnienia.


4. Parasolka w drzwiach Rolls-Royce’a Škody

SC18-SUPERB-umbrella

Simply clever nie musi oznaczać, że samochód będzie bardziej praktyczny niż cała Ikea, albo że klapa bagażnika będzie miała 91 ruchomych elementów, po to aby z sedana można było zrobić liftbacka.

Simply clever może być eleganckie i zrobione ze smakiem, tak jak parasolka ukryta w drzwiach Skody Superb.
Swoją drogą pomysł powstał już jakiś czas przed ideą Simply Clever i chyba nie muszę wyjaśniać, że nie mam tu na myśli pierwszego Superba, a Rolls-Royce’a.


5. „Pływające” logo Rolls-Royce’a

rollroycephantomcoupe-3

Brytyjski Rolls-Royce obfituje w mniej lub bardziej uzasadnione bajery. Jednym z mniej uzasadnionych a jednocześnie ekskluzywnych, jest „pływające” logo. Sposób jego montażu sprawia, że pozostaje ono zawsze w pionowej pozycji podczas jazdy. Pięknie.

A tutaj szybki start w zwolnionym tempie. No dobra, czasem zostaje trochę w tyle.


 6. Zagłówek, którym wybijesz szybę

headrest-your-vehicle-can-potentially-save-your-life-one-day.w654

Absolutnie nie twierdzę, że zagłówek jest stworzony do tego, by ratować życie gdy idziesz na dno po wodowaniu w przydrożnym stawie.

Jest stworzony do tego, by ratować życie nie doprowadzając do urazów szyi, ale niektórzy producenci sami przyznają, w instrukcji obsługi, że wyciągnięty do końca element fotela, może posłużyć do rozbicia szyby, gdy zajdzie taka konieczność.


7. Toyota Driver Easy Speak

drivereasyspeak

Widzieliście na żywo jak wygląda Toyota Sienna? Ten samochód jest tak wielki, że siedząc z przodu można rozmawiać na dowolny temat i używając dowolnego słownictwa, bo dzieci z tyłu i tak tego nie usłyszą.

Chyba, że włączony jest system Driver Easy Speak, który przy użyciu mikrofonu wzmacnia głos z przedniej części kabiny i odtwarza go przez głośniki z tyłu, tak aby nie trzeba było krzyczeć do pasażerów ostatniego rzędu siedzeń. System wyłącza się za każdym razem gdy opuszczamy pojazd, by uniknąć sytuacji, w której zapomnimy, że nasze rozmowy są przekazywane do tyłu, a dzieci zbyt wcześnie dowiedzą się prawdy o Świętym Mikołaju.

[wp_ad_camp_2]


8. Dwa ekrany w jednym

dualscreenlandrover

Jeden z moich ulubionych patentów to podwójny ekran w Jaguarach i Land Roverach, opracowany przez Alpine. Nie jest to nowe rozwiązanie, ale według mnie, na tyle przydatne i mało rozpowszechnione, że zasługuje na uznanie. Nie wchodząc w techniczne szczegóły – używa do tego odpowiednio ułożonych na matrycy elementów, sprawiających, że pasażer widzi inne piksele niż kierowca.


9. Maska ratująca życie pieszego

cs_pop-up_bonnet_003

Są takie sytuacje, w których blacha świetnie amortyzuje uderzenie. Jedna z takich sytuacji to potrącenie pieszego.
Od kilku lat, wiele aut wyposażonych jest w podnoszoną w razie wypadku maskę, która dodaje kilka centymetrów przestrzeni między blachą a, nieco twardszym, silnikiem. Zmniejsza to ryzyko obrażeń głowy, które są główną przyczyną śmieci potrąconych pieszych.
Volvo i Land Rover poszły jeszcze o krok dalej, wprowadzając w nowych modelach poduszki powietrzne dla pieszych. W testach wykazano, że takie rozwiązanie daje pieszym jeszcze większe szanse na przeżycie.


10. Wskazówka wlewu paliwa

IMG_0841

No dobra, o tym wie bardzo dużo osób. Ale nie mógłbym tego pominąć. To proste, genialne i wciąż wiele osób o tym zapomina.
Mała, trójkątna strzałka wskazująca, z której strony mamy wlew paliwa, nie jest obecna w każdym samochodzie, ale większość modeli jest w niego wyposażona. Warto z tego korzystać, by nie zastanawiać się na parę metrów przed dystrybutorem, jak by tu podjechać.
W internecie można znaleźć informacje, że jeśli nie ma strzałki to sam wskaźnik poziomu paliwa znajduje się po tej stronie zegarów co wlew, ale nie wydaje mi się to być (na podstawie moich obserwacji) prawdą.

A wy jakie znacie najciekawsze rozwiązania w seryjnych samochodach?

 

źródła:
http://www.caradvice.com.au/19903/full-throttle-in-a-rolls-royce-phantom-coupe/photos/
http://www.forbes.com/sites/joshmax/2015/10/12/2015-rolls-royce-phantom-drophead-coupe-review/#32cd53e540c9
http://www.gizmag.com/nissan-easy-fill-tire-alert-system/22696/

8 komentarzy do “Najciekawsze bajery z seryjnych aut

  1. Jakie znam sprytne rozwiązania?
    1. Magic Seats Hondy – sprytne składanie foteli tylnej kanapy, proste i genialne: mniej ruchów do pełnego złożenia kanapy i dodatkowe możliwości pakowania bagaży,
    2. Przeniesienie prędkościomierza nad kierownicę – honda (niektóre) oraz peugeot od niedawna (może ktoś jeszcze?) – umożliwia mniejsze odwracanie wzroku od drogi konieczne do sprawdzenia aktualnej prędkości, bez konieczności montowania wyświetlaczy hud,
    3. aerodynamiczne, chowane klamki tesli,
    4. niektóre peugeoty i seaty mają sprytnie chowane wycieraczki w słupkach, sprawia to czasem dodatkowe nieznane innym trudności, ale daje zyski aerodynamiczne 🙂
    5. z kolei mercedes kiedyś miał sprytną jedną wycieraczkę centralnie, ogarniającą całą szybę – poruszała się dość skomplikowanym ruchem, zmieniając swą długość wraz z obrotem,

    ps
    a w ogóle to wycieraczki samochodowe są wynalazkiem polaka, muzyka 😀 widzieliście? 😀
    ps 2
    Film do pompowania kół w nissanie się pomylił – jest wstawiony ten sam, co kawałek dalej do wybijania szyby zagłówkiem 🙂

    • Magic seats miałem okazję na żywo testować – jest niezłe.
      Co do prędkościomierza w hondach to mi średnio odpowiada, ale może to kwestia przyzwyczajenia

      Film poprawiony, dzięki za szybką reakcję!

      Co do wycieraczek to nie wiedziałem kto je wynalazł, muszę poczytać na ten temat 🙂

      • Wycieraczki: https://pl.wikipedia.org/wiki/Wycieraczka 😀
        Magic seats: nie wiem jak to jest w jazz, ale w civicu bak jest przeniesiony pod przednie fotele, żeby z tylu było bardziej płasko, dodatkowo tylne boczne drzwi otwierane niemal pod katem prostym znacząco ułatwiają wsiadanie i wstawianie tam czegoś dużego – wielki tv plazma albo LCD w wielkim kartonie, rower dziecięcy to się zmieści bez demontażu kół w poprzek 🙂
        Prędkościomierz – zgoda, to wymaga przyzwyczajenia, ale zerkanie na niego prawie bez odwracania oczu od drogi dużo daje 🙂 Co ciekawe Francuzi poszli dalej i wszystkie wskaźniki są powyżej kierownicy – widziałem już ludzi starających się ustawić koło kierownicy tak, żeby widzieć te zegary tradycyjnie – przez koło – mało to wówczas wygodne. 🙂
        A pomysł się wziął najpierw chyba gdy któryś producent chciał do samochodu zaadoptować HUD z myśliwców, ale to drogie było. Potem honda zrobiła to w civicu viii.
        Film – teraz do pompowania kół wcale nie ma filmu 🙁 tak miało być?

        • tak miało być 🙂
          A jeszcze co do zegarów – na mojej stronie jest pierwsza jazda 308 GTI z takimi zegarami i chyba wolę tak niż oddzielony osobno prędkościomierz

          • I jak wrażenia z 308? Rzeczywiście całość widzisz nad kierownicą?
            Ja osobiście wolę osobno: tylko najważniejsze rzeczy pod samą szybą, reszta standardowo. To pomaga się skupić. Ale oczywiście wymagało oswojenia. A różnice w rozwiązaniu raz, że podpadają pod „kwestia gustu” – jakby wszystkie były takie same byłoby nudno :D, a dwa, że ważne, że ktoś kombinuje jak to zrobić bardziej ergonomiczne – wtedy można sobie samemu ocenić 😉

  2. Szkoda, że autor nie wspomniał o kolejnych dwóch wynalazkach, które wbrew obiegowej opinii posiada każdy samochód, nawet marki BMW.
    Mimo iż niewielu umie korzystać z pierwszego jego stosowanie diametralnie zmienia komfort jazdy innych użytkowników ruchu.
    Drugi wynalazek odpowiednio używany może znacząco wpłynąć także na bezpieczeństwo, zarówno pieszych, pasażerów, czy też samego kierowcy.
    Tak, w pierwszym przypadku mam na myśli kierunkowskaz, a w drugim hamulce.

    • najważniejsze, że autor pamięta o kierunkowskazach w BMW i sam ich używa. 🙂
      Na dowód link do testu BMW X3, w których doskonale słychać włączone kierunki

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *