Najciekawsze bajery z seryjnych aut cz. 2

ciekawostki2

Popularność części pierwszej przerosła moje oczekiwania, tak samo ilość komentarzy z waszymi sugestiami. Nie mógłbym ich nie wykorzystać do stworzenia części drugiej – oto i ona. Zapraszam na (tym razem jeszcze większą) porcję inżynierskiego geniuszu!

 

W tej części znajdą się zarówno sugestie wykopowiczów jak i kilka drobnostek, które znalazłem już po stworzeniu poprzedniego tekstu. Będą mniej lub bardziej znane rozwiązania z seryjnych aut, które robią wrażenie – nawet gdy mają już wiele lat na karku. Zaczynajmy!

1. Cupholder, który pomaga odkręcić butelkę

SuC_24_jpg

Wiem, zaczynam przewidywalnie od Skody z tym ich Simply Clever, ale to rozwiązanie zasługuje na uwagę, bo jest inspirowane potrzebą bezpieczeństwa.
Cupholder ze swoim specyficznym kształtem, pomaga kierowcy odkręcić butelkę jedną ręką – wypustki, które widać na środkowym miejscu, wpasowują się w kształt dna większości małych butelek i trzymają ją w miejscu gdy chcemy odkręcić ją bez potrzeby odrywania rąk od kierownicy.


2. Latarka jako światełko w bagażniku

C4-PICASSO_IN_14

Taki pomysł na wykorzystanie oświetlenia bagażnika, ma m.in. Citroën. Jedno ze światełek możemy wyjąć i używać na zewnątrz, jako latarki. Gdybym był złośliwy, napisałbym że może się to przydać gdy będziemy musieli w środku nocy zajrzeć pod maskę francuskiego samochodu.
Zaraz, czy ja właśnie to napisałem?


3. Automatyczna skrzynia, która spodziewa się zakrętów

2016-bmw-7-series-gearbox-690x461

BMW stosuje w swoich autach świetne automaty, kropka. Powie to każdy, kto przejechał się beemką z 8-biegowym ZF, bo zmiany są szybkie i dokładnie wtedy kiedy trzeba. Ale nowe automaty w BMW (oraz oczywiście Mini i Rolls-Royce’ach) mają również inne ciekawe funkcje, m.in. takie jak dobieranie przełożeń na podstawie danych z GPS. Skrzynia, spodziewając się zakrętu lub wzniesienia odpowiednio wcześniej zredukuje. Gdy wie o dłuższym zjeździe – pozwoli toczyć się na wysokim biegu lub nawet rozłączy napęd przechodząc do trybu „żeglowania”.


[wp_ad_camp_2]


4. Domykanie szyb podczas deszczu

vis_models_comfortline_05_big

Czujnik deszczu bywa wkurzającym udogodnieniem, zwłaszcza gdy postanowi, po długim czasie suszy, wytrzeć ledwie zroszoną szybę piaskiem i kurzem z wycieraczek.
Są jednak momenty, gdy może okazać się nieoceniony, tak jak w niektórych Volkswagenach.
Gdy zaparkowane auto ma otwarty szyberdach lub szyby, automatycznie zostaną one zamknięte gdy czujnik wykryje padający deszcz. Jeśli kiedyś zostawiliście na czas opadów otwarte okno dachowe, powinniście wiedzieć, że to fajny patent.


5. Honda Magic Seats

c4

Czy można autem z pogranicza klas B i C, przewieźć tyle, co dużym kombi? Można, jak najbardziej. Pomaga w tym system składania siedzeń w Jazz-ach i Civic-ach.
Gdy spotykają się właściciele starych Civiców, rozmawiają o tym, jaki wydech lub jaki gwint wsadzić do VI generacji.
Gdy kierowca Jazza spotka kierowcę Jazza, zaczną się przechwalać jeszcze gorzej, z tym że konkurować będą w liczbie przedmiotów jakie udało się, dzięki składanym siedzeniom upchnąć w małej kabinie auta.Co by nie mówić –  jest to bardzo wygodne i pasuje do charakteru aut, w którym jest stosowane. Dobra robota.


6. Uchwyt na kwitek parkingowy w Skodzie

SC02-SUPERB-ticket-holder

Ponownie Škoda, co poradzić – tym razem przydatny w mieście, (dlatego obecny już w małym Citigo) przezroczysty uchwyt na parkingowe kwitki. Całe szczęście nie ma swojego zewnętrznego odpowiednika na mandaty.


Zobacz również: Peugeot 308 GTI – film z jazdy POV


7. Saab Night Panel

night-panel-624x564

Chyba najpopularniejsza rzecz na liście. Night Panel, czyli jeden z wielu aeronautycznych akcentów w szwedzkich samochodach, to funkcja wyłączająca całe podświetlenie w kokpicie. Widoczny pozostaje tylko prędkościomierz. Ciekawostka nr 1 – w przypadku osiągnięcia zbyt wysokiej temperatury chłodziwa, wskaźnik temperatury cieczy również się zaświeci. Ciekawostka nr 2 – podobny system znajdował się opcjonalnie w Citroenie C5.


8. Obieg zamknięty podczas jazdy do tyłu

0012567

Takie rozwiązanie stosuje m.in. VAG – po włączeniu wstecznego, obieg wentylacji zostaje zamknięty, by spaliny nie dostawały się do środka pojazdu. Mała rzecz, która bywa powodem forumowych zapytań o dziwny dźwięk w okolicach nawiewów, pojawiający się podczas włączania biegu wstecznego.


9. Klapa bagażnika otwierająca się podczas wypadku

triangle-10

Kiedyś oglądając crash test Mercedesa W124, zorientowałem się, że podczas zderzenia, pokrywa bagażnika za każdym razem się otwiera. Okazuje się, że dzieje się tak celowo – wtedy ukazuje się widoczny z daleka, odblaskowy trójkąt po wewnętrznej stronie klapy. Po raz kolejny, nie ma wątpliwości, że Niemcy znają się na „autostradowych” autach.


10. Ładujący się w stacyjce kluczyk

Czasem szkoda mi, że kluczyki wymierają. Oczywiście nie są tak wygodne jak duet karta+przycisk, ale przekręcanie ich w stacyjce, do niektórych aut po prostu pasuje. W autach za starych na przycisk start, i za młodych na prymitywne kluczyki bez pilota, w stacyjce można doładowywać jego akumulatorek, by zasięg zawsze był znakomity. Być może wiele osób zna to rozwiązanie, ale dołączam je do listy jako proste i trudniejsze do zrealizowania przy okazji kart zbliżeniowych (choć oczywiście możliwe, vide nowe BMW 7)


11. Audi Procon-Ten

Pomysłowy system, który został zastąpiony bardziej uniwersalną poduszką powietrzną.
W reklamie z 1991 roku widać w akcji system, który poprzez połączenie silnika z kolumną kierowniczą, za pomocą specjalnych cięgien sprawiał, że podczas wypadku kierownica chowała się wgłąb deski rozdzielczej, tym samym zapobiegając urazom głowy. Z dzisiejszego punktu widzenia, nie ma zbyt wiele sensu, ale jest historyczną już ciekawostką, która pomaga niedowiarkom takim jak ja, uwierzyć, że w Audi „przewaga dzięki technice” nie jest aż tak pustym sloganem.


12. Podajnik pasów bezpieczeństwa

Ostatnia z ciekawostek również nie jest aż tak zaskakująca, jednak pojawiała się w wielu waszych sugestiach. Głównymi beneficjentami tego systemu, są ludzie, którzy chcą się lansować w sportowych autach oraz osoby starsze i obolałe. Zresztą, wystarczy pojeździć trochę dowolnym trzydrzwiowym autem, by przekonać się jak daleko za Tobą może być pas.


Nie czytałeś części pierwszej? Tam również jest ciekawie! -> Klik


źródła:
http://citroen.c4.free.fr/NEW/FR/C4-PICASSO/IN/C4-PICASSO_IN_14.jpg
http://luxurylaunches.com/wp-content/uploads/2015/06/2016-bmw-7-series-gearbox-690×461.jpg
http://www.golfmkv.com/forums/attachment.php?attachmentid=1357&stc=1&d=1141863851
http://www.honda.pl/content/dam/central/cars/civic-tourer-2014/civic-tourer-013.jpg/jcr:content/renditions/c4.jpg
http://saabplanet.saabplanet.netdna-cdn.com/wp-content/uploads/night-panel-624×564.jpg
http://www2.volkswagen.pl/upload/pictures/0012567.jpg
http://2phast.com/500e/triangle-10.jpg
http://www.md247locksmithservices.com/wp-content/uploads/2013/10/Car-Key-in-Ignition.jpg

 

 

14 komentarzy do “Najciekawsze bajery z seryjnych aut cz. 2

  1. Uchwyt na kwitek parkingowy to nie pomysł skody tylko volvo, był montowany w autach w latach 90-tych jest to do tej pory standard.

  2. Uchwyt na kwitek parkingowy miałem w Volvo 850 z 94r.

    Autorze, proponuję zainteresować się ciekawymi rozwiązaniami ze Skody Octavia z
    lat 60-tych. Bajery w stylu podświetlenia komory silnika czy „żaluzji” chłodnicy uruchmianej z wnętrza auta.

  3. Moje video podajnika pasów z w124ce nawet się tutaj znalazło 🙂
    Miło, że się przydało 😉

    Pozdrawiam

  4. Najbardziej zafascynowała mnie ta skrzynia BMW.
    Nie wiem czy można to nazwać bajerem, ale w moim Suzuki Grand Vitara nawiew kabiny ma wielostopniową regulację i zawsze sobie idealnie nawiew dopasuję. Nie mogę kompletnie pojąć dlaczego prawie wszyscy w tanich autach robią 1, 2, 3, 4. W mojej Skodzie 1-oki, 2-już głośno, 3-porażka, 4-nie wiem do czego to jest…

  5. uchwyt na kwitek jest także w citroenie c5 pierwszej generacji, poza tym night panel w tej cytrynie ma dwie opcje jedną taką, że swieci się tylko prędkościomierz, drugą taką że swieci się tylko deska rozdzielcza, do tego klucz do kół jest także korbą do lewarka, ale to chyba w innych autach tez było robione:)

  6. punkt 6 – Volvo to samo montuje w swoich samochodach (miałem w Volvo S60 z 2008 roku i 945 z 1997 roku)
    punkt 7 – Każdy C5, którym jeździłem (modele przed liftem w 2008 roku) miał to w standardzie
    punkt 8 – to samo w Citroenie C4 Grand Picasso model z roku 2007.

  7. W Maździe 626 z 95r. gdy pociągnęło się za klamkę drzwi kierowcy (od zewnątrz) to zapalała się żarówka umieszczona w dziurce od klucza, dzięki temu łatwo było trafić w ciemności kluczykiem we właściwe miejsce.

  8. Jestem urażony tym uchwytem w skodzie.Tu należy się pochwała dla VOLVO.Mam już trzecie i nawet w starym v40 z podstawowym wyposażeniem to miałem.

  9. Audi ma fajne rozwiązania:
    1. kiedy używasz spryskiwacza przedniej szyby włącza zamknięty obieg powietrza na kilka sekund, żeby „zapach” płynu nie wchodził do kabiny.
    2. Po spryskaniu szyby wycieraczki chodzą jeszcze kilka sekund po czym się wyłączają na kilka kolejnych sekund. Po tym czasie robią jeszcze jeden cykl, żeby zetrzeć pozostałe ociekające kropelki.
    3. Kiedy masz pokrętło do ustawiania lusterek ustawione (chyba) na prawe lusterko i włączysz wsteczny bieg, automatycznie lusterko kieruje się trochę w dół, żebyś widział ziemię w miejscu, w które cofasz

  10. W toyocie avensis t25 ( prawdopodobnie w innych również) jest możliwość otwarcia zamarzniętych drzwiczek wlewu paliwa z poziomu bagażnika poprzez pociągnięcie za linkę. Wydawało mi się głupie, ale kiedyś przy dużym mrozie trwającym 3 tydzień z rzędu automatyczne otwarcie z kabiny nie zadziałało.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *