Skąd się wzięły słynne atrapy

Zastanawialiście się kiedyś jak ogromną rolę, w identyfikacji i wyglądzie samochodów różnych marek, odgrywają detale? A zwłaszcza detale zakorzenione tak głęboko, że podświadomie nie zwracamy już na nie większej uwagi.

 

Na przykład – czy kiedyś próbowaliście sobie wyobrazić BMW pozbawione słynnych „nerek”?

Bo niektórzy próbowali.

 

bmw-without-kidney-grille-1-series

Po operacji usunięcia nerek, z charakternego kompaktowego BMW zrobił nam się nieformalny spadkobierca koreańskiej motoryzacji lat 90.

A Jeep bez charakterystycznych pionowych wlotów powietrza?

 

111-Commander-Faceplant_500

Hmm, dalej amerykańsko, to pewne. A może jednak chińsko – jak chamska podróbka jakich w kraju środka pełno?

Grille okazują się być tak ważnym elementem stylistyki niektórych samochodów, że dbałość o ten symbol jest niezwykle ważna. Każde auto inne niż Alfa Romeo, wyglądałoby z trójkątnym grillem nienaturalnie. Każdy samochód usiłujący udawać BMW przedzieloną charakterystycznie atrapą byłoby dziwadłem a nie obiektem pożądania.

Wiele charakterystycznych atrap to wywodzące się z dawnych lat symbole, tak jak chociażby trójkątny grill w Alfach.

Zaprojektowany pierwotnie przez Giuseppe Merosiego, z czasem ewoluował w stronę coraz bardziej trójkątnych kształtów i stał się nieodłącznym elementem włoskich samochodów. Wg niektórych miał przypominać swoim kształtem tarczę.
Jest też przykładem sytuacji w której stylistyka kłóci się z pragmatycznością, wymusza bowiem mocowanie tablic rejestracyjnych w innym niż standardowe miejscu.

AR8C-Competizione

Podobnie historyczny jest grill Jeepa – prosty wzór, pierwotnie opracowany przez Forda, następnie używany pewien czas w modelach takich jak Willys a wreszcie poddany modyfikacji (z 9 pionowych wlotów zrobiło się 7) i do dziś będący charakterystyczną cechą samochodów amerykańskiego producenta, nawet dziś gdy Jeep jest własnością między innymi Fiata. Po wielu latach w amerykańskich terenówkach i SUVach nie brakuje znanej od lat symboliki.

Jeep-Logo-Pumpkin-Stencile_4-Wheel-Parts

Nie inaczej jest z wymienionymi na początku tekstu nerkami BMW. Ich historia sięga lat 30 XX wieku i modelu 303, w którym pojawiły się one po raz pierwszy. Kształtem odbiegały nieco od dzisiejszych rozwiązań, ale założenia pozostały niezmienione. Historia powstania „nerek” nie jest do końca znana, ale jedna z opowieści mówi o tym, że pojawiły się one pierwszy raz w roadsterze stworzonym przez dwóch braci – właścicieli warsztatu blacharskiego w Bruchsal. Ich samochód nie przyciągnął jednak zbyt wiele uwagi i (między innymi dzięki podwójnemu wlotowi powietrza) jako przesadnie futurystyczny szybko skończył na złomowisku, jednak jedną z osób która zainteresowała się charakterystycznym grillem tamtego modelu okazał się być Franz Fiedler – projektant BMW. Po jakiś czasie zadebiutowało BMW 303 i nerki stały się ważnym wyróżnikiem bawarskiej marki.

bmw-design-features-kidney-grille

 

Niektóre ze słynnych atrap nie mają jednak historycznych korzeni. Kto pamięta jak wyglądały Audi, 10 lat wstecz?

No dobra, chyba każdy pamięta bo w Polsce 15-letnich A6-tek, ze średnią przebiegu 120.000 km, nie brakuje.
Chociażby ten przebieg wynosił i 5 tysięcy kilometrów, żadne z tych Audi A6 C5 nie wyjechało z fabryki z takim trapezoidalnym grillem:

2012-audi-s6-avant-front-view

Bo ten element bez którego trudno sobie dziś wyobrazić samochody z Inglostadt jest, w porównaniu do poprzednich przykładów, dość młody. Jak sam tłumaczy naczelny designer Audi, Wolfgang Egger – konkurencyjne BMW i Mercedes od dawna miały charakterystyczne atrapy chłodnicy, Audi musiało więc stworzyć podobnie „legendarny” grill. Jedynie bez historycznego tła.
Początki trapezoidalnego grilla dominującego front sięgają początku XXI wieku i konceptu Nuvolari do którego przyłożył się Walter de Silva który przeszedł wówczas z Alfy Romeo do Audi. Obecnie mamy do czynienia z kolejną, niewielką ewolucją atrap Audi, co widać doskonale na przykładzie nowego TT czy Q7.

Kiedyś doprowadzające powietrze do chłodnicy a dziś służące identyfikacji marki grille zawsze pozostaną chyba ważniejsze niż wzór ledowych świateł czy kształt klamek, chociaż przy tych dwóch detalach również można zdziałać stylistyczne cuda.

Czy trudno jest zatem stworzyć zapadający w pamięć, charakterystyczny grill który stanie się na długie lata wyróżnikiem marki? Odpowiedzią niech będzie poniższy obrazek.

OutlandersJPG

źródła:
http://www.theophiluschin.com/?p=6193
http://www.voguetyre.com/accessorydetail.htm?ItemName=Heavy+Mesh+Grille+-+Black+Ice&ProductID=0000002105&View=All
http://julieannamos.hubpages.com/hub/Alfa-Romeo-Badge-and-Grille-History
https://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/d/dc/AR8C-Competizione.jpg
http://www.l2sfbc.com/rmp/blog/first-vehicle-drive-all-seven-continents-jeep
http://4wheelpartsblog.com/wp-content/uploads/Jeep-Logo-Pumpkin-Stencile_4-Wheel-Parts.jpg
https://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/thumb/7/71/BMW_303_1.JPG/1024px-BMW_303_1.JPG
http://image.automobilemag.com/f/33503615+w660+h440+q80+cr1+ar0/2012-audi-s6-avant-front-view.jpg
http://www.bmw.pl/_common/shared/insights/bmw_design/_img/features/bmw-design-features-kidney-grille.jpg

http://www.autoblog.com/2009/11/20/first-drive-2010-mitsubishi-outlander-gt-is-a-cuv-we-can-live-w/
http://quatrorodas.abril.com.br/galerias/imagens/121128-outlander-01.jpg

 

Jedna myśl na temat “Skąd się wzięły słynne atrapy

Dodaj komentarz