stacja mercedes

Czy Kombi i Shooting Brake to to samo?

Ile rodzajów nadwozia dostępnych było w salonach kilkanaście lat temu? Pewne podziały trwają i wydają się być odwieczne niczym produkcja Astry Classic, ale z taką różnorodnością na rynku nie mieliśmy do czynienia jeszcze nigdy.

 

Jeśli masz ochotę na coupe to może to być niewielki kompakt, samochód klasy średniej albo duży CLS, Seria 6 czy idąc jeszcze dalej S Coupé (swoją drogą to piękny samochód ale docenić go można dopiero na żywo).

Jeśli chcesz mieć SUVa lub Crossovera, to możesz wybrać coś na bazie miejskiego auta z trzema cylindrami pod maską, albo 7-miejscowe uterenowione Q7 które będzie ważyło tyle ile 2 Reno Kaptury.

Co się dzieje natomiast z kombi? Nadwoziem kojarzonym z praktycznością, trochę nudnym i mniej prestiżowym od większości.

Jedni rysują je tak, że staje się bardziej pożądane od sedana, nie tylko ze względów praktycznych

mazda6-wagon-gallery-exterior-3

Drudzy robią kombi które jest szybkie

VW_Golf_VII_R_Variant_4Motion_2.0_TSI_DSG

Albo naprawdę szybkie

audi_rs6_1

No i dochodzimy do sedna – jeszcze inni zmieniają nazwę na Shooting Brake i robią coś co łączy kombi, coupé i hatchbacka

Czy wygląda dobrze? Spójrzcie sami. Opadająca linia dachu, pochylona klapa bagażnika i szybka za słupkiem C mniejsza od reflektora

 

Mercedes CLA Shooting Brake

Z drugiej strony klasyczne kombi. Mocniej przeszklone, pionowo zakończone i z prostą linią dachu.

Mercedes C Klasa Kombi

Coś pięknego? Kwestia gustu. Coś nowego? Jak najbardziej.

CLA ma dobre proporcje, nie jest jednak tak praktyczny jak kombi. Oto jak się prezentuje dostęp do bagażników – w kombi i w shooting brake.

Kolaże
Jeśli chodzi o sam bagażnik, nie ma przepaści w pojemności. Do CLA mieści się trochę bagażu, natomiast próg załadunku to zupełnie inna historia. Shooting Brake jest tu bardziej hatchbackiem – światła nie unoszą się razem z klapą.

Do shooting brake nie zapakujemy tylu bagaży co do kombi – to pewne. Czy są jakieś argumenty przemawiające za takim nadwoziem?

[wp_ad_camp_2]

 

Wydaje mi się, że to kwestia gustu. Oczywiście CLA w takiej wersji jest bardziej praktyczne od coupe czy hatchbacka (czyli po prostu A klasy) ale na narty nim raczej nie pojedziesz.
Jeśli natomiast chcesz mieć CLA na co dzień to właśnie shooting brake będzie najlepsze dla Ciebie. Taki kompromis.

Czy ludzie będą mówili, że „masz kombi“? Zależy od tego jak shooting brake zakorzeni się w potocznym nazewnictwie. Na razie wymawianie pełnej nazwy „CLA Shooting Brake“ w porównaniu do „CLA Kombi“ brzmi specyficznie. Oczywiście warto też pamiętać, że taka wersja nadwozia nie jest wynalazkiem Mercedesa i od wielu lat pojawia się w koncepcyjnych autach wielu marek.

Co jeszcze jest zatem przykładem Shooting Brake?

Ferrari FF. Tak – taka wersja nadwozia 3 drzwiowego to też shooting brake. Temu chyba nieco dalej do kombi niż CLA którym jeździłem.

Mercedes CLA Shooting Brake to z jednej strony zgrabnie nazwane kombi, chociaż w niektórych kwestiach niedaleko mu także do hatchbacka. Jest lepszym „daily carem“ niż CLA coupe i jest z pewnością większą nowością niż hatchback któremu chyba dla niektórych brakuje prestiżu. Z drugiej strony nie jest to kombi sensu stricto i jeśli wymagasz od auta aby było praktyczne i pakowne to w nadwoziu shooting brake tego raczej nie znajdziesz

Pytanie – jak nazwać CLA Shooting Brake w wersji AMG, skoro
A 45AMG to „hothatch“? „HotShootingBrake“? Brzmi słabo, ale może wy macie lepszy pomysł.

Kilka fotek na koniec

 

Dziękuję Stacji Mercedes za udostępnienie samochodów do sesji
Stacjamercedes.pl

 

2 myśli na temat “Czy Kombi i Shooting Brake to to samo?

Dodaj komentarz